Reisverslag Frankrijk 2009

We vertrokken op 12 juli 2009 met de camper naar Frankrijk. We gaan naar de PyreneeŽn, ontmoeten Steven en Marianne en zien Gertie en Els. De eerste dag is om een afstand te overbruggen. We stoppen even voor Orleans. De tweede dag rijden we op ons gemak in de richting van de Dordogne. We bekijken een camperplaats in Brantome. Deze plek vinden we niet mooi en overnachten op de prachtige camping bij het dorp. 's Avonds kijken we naar het vuurwerk en worden we overvallen door een onweersbui. We moeten de luifel scheef zetten als we weggaan. Er hangt namelijk een waterzak in de luifel als we terugkomen.
We gaan op 14 juli na een bezoek aan de stad Perigieux in de richting van de grotten van Lascaux. Onderweg overnachten we op een camperplaats bij een boer bij Fanlac. De camperplaats is boven op een berg en het staan is gratis. Als je electriciteit wilt gebruiken moet je daarvoor betalen. Op 15 juli bezoeken we de grotten van Lascaux. De kaarten moet je in het dorp kopen. Het is de moeite waard om de (namaak) grot te bezoeken. Na het bezoek maken we een wandeling en vinden een camping in st Cirq. We overnachten en rijden de volgende dag via kleine weggetjes door naar Limeuil. Hier zijn we rond 12 uur en besluiten op de camperplaats onder bij de brug te overnachten. De rivier de Dordogne en de Vezere komen hier samen.
Op 17 juli rijden we langs de Dordogne naar Bergerac. We bekijken de stad, doen boodschappen en rijden door naar Steven en Marianne in Esclottes. We eten samen en slapen 's nachts als enige gasten op hun campingplek. De volgende dag gaan we op advies van Steven naar st Emillion. Een oud stadje midden in de wijnstreek met vele chateaus. We slapen nogmaals op de camping bij Steven en Marianne. Op 19 juli nemen we afscheid en gaan we op weg naar de PyreneeŽn. We overnachten in Morlaas, vlak bij Pau, op een camping Municipal. Op 20 juli bezoeken we Pau, een mooie schone stad. De boulevard des Pyrenees, het kasteel en de vele oude kerken zijn de moeite waard te bezoeken. We gaan via de Col de Souloir, Col d'Aubisque naar camping d'Iscoo in Eaux Bonnes. Een prachtige, rustige camping met een heerlijke douche.
De volgende dag, 21 juli, wandelen we bij Gourette. We gaan met een lift omhoog, wandelen rond een meer en gaan wandelend terug naar Gourette. Na de wandeling doen we boodschappen in Laruns en vinden een prachtige kampeerplek in de Vallee d'Ossau. We staan hier samen met wat andere campers. We wandelen 22 juli met prachtig weer naar Lacs d'Ayous. We zien veel gieren. Omdat er slecht weer wordt voorspeld gaan we overnachten op de camping Municipal in Gere-Belesten. We hadden veel last van vliegen en zijn blij dat we de volgende ochtend weer kunnen vertrekken. Het slechte weer hebben wij niet gehad. We rijden naar de col du Pourtalet. We rijden in Spanje een zijdal in maar vinden geen goede camperplek. We besluiten naar Fabreges terug te rijden en staan, met meerdere campers, aan het stuwmeer. Een prachtige plek om te overnachten.
Vandaag, 24 juli, rijden we naar de kabelbaan. We kopen kaartjes voor le petit train d'Artouste.Dit treintje brengt ons 10 km de bergen in. We wandelen naar lac de Carnau, weg van de drukte. Het is een mooie omgeving. We overnachten nogmaals bij het stuwmeer. 25 Juli vertrekken we naar de Vallee d'Aspe. We bezoeken onderweg het marktje in Laruns. Hier is een camperplaats, wij overnachten in Bedous op een camping Municipal. We wassen, tanken water en luieren in de zon. Als we de volgende dag naar Lescun gaan, bezoeken we het fete du fromage in Etsaut. Op de camping in Lescun vinden we het druk. De volgende morgen is het erg mistig waardoor onze wandeling naar Cirque de Lescun uitgesteld moet worden. We zoeken het mooie weer op de Col de Somport (grens Spanje). Hier maken we een wandeling. We bekijken de Pic d'Ossoue van de andere kant als vorige week. We vinden een camperplek in Cette-Eygun. Als we 28 juli opstaan is het weer prachtig en wandelen we naar het Lac des Lehrs (Lescun). Het is een heftige klus bij warm weer. Na de wandeling rijden we naar Aste-Beon waar we la Falaise aux vautours willen bezoeken. We zijn laat en moeten wachten tot morgen (29 juli)
Als we heerlijk in de zon hebben ontbeten aan een stenen picknicktafel zijn we 29 juli de eerste bezoekers aan het museum. We zien slechts 1 gier door de op de rotsen geplaatste webcam. Een leuk museum om te bezoeken na alle gieren die we om ons heen hebben gezien. Na het bezoek gaan we op weg naar de omgeving van de Gorges de Kakouetta. Via Marie st Oleron, waar we boodschappen doen, rijden we over een mistige col naar camping Auberge du Pont. Deze camping ligt vlakbij de Gorges en hier hebben we een mooie plek. Morgen zullen wederom als een van de eersten de Gorges kunnen bezoeken. We genieten erg van dit voordeel van een camper. Zwervend naar je doel zonder ooit weer terug te moeten naar een vaste campingplek. Na het ontbijt en een lekkere douche op 30 juli, wandelen we in de Gorges de Kakuetta. Een mooie groene gorge met aan het einde een grot. De enorm vochtige omgeving kent de vegetatie van een regenwoud. Zeer de moeite waard om door deze gorge te wandelen.
Dezelde dag rijden we via het foret d'Ittary naar st Jean Pied de Port. We zouden zeker in het bos hebben overnacht als we niet uit eten hadden gewild. Het was een prachtige plek met mogelijkheden om te overnachten. In st Jean Pied de Port stonden we op de camperplek samen met vele anderen. We gingen pizza eten dus hebben we alleen geslapen in de camper. Voor het eten hebben we het aardige dorp bezocht en zijn we naar het kasteel gelopen. De volgende dag zijn we, nadat we Biarritz hebben bezocht, doorgereden naar Messanges. Hier staan Gertie en Els op een camping. De camping waar zij staan is vol. We vinden vlakbij een plek op een andere, rustiger camping waar we 3 nachten blijven. We gaan, ondanks het niet al te beste weer, uit eten en naar het strand. Na een paar gezellige dagen vertrekken we 3 augustus richting het noorden.
      Dit is het begin van de terugreis richting Nederland. Deze keer rijden we over de tolweg en komen aan het eind van de middag aan in Le Mans. We parkeren de camper op een grote parkeerplaats die aangeduid wordt als camperplek. 's Avonds lopen we het oude gedeelte van Le Mans in en genieten van La Nuit des Chimeres. Er worden diaprojecties uitgevoerd op de gebouwen in de prachtige oude stad. Nadat we de volgende ochtend, 4 augustus, nogmaals le Mans hebben bezichtigd, vertrekken we richting Parijs. Hier willen we naar de camping in Bois de Boulogne. Deze was vol en we gaan naar de camping Paris-Est bij Champigny sur Marne. Met een eigen toilet bij ons is deze camping als uitvalsbasis naar Parijs voor twee nachten te doen. Goede verbinding met het centrum (bus-Metro). 's Avonds slenteren we bij een heerlijke temperatuur door de stad. We eten pas laat op een terras en nemen de laatste bus terug naar de camping. We bezoeken 5 augustus museum het Louvre, luieren in les Tuilleries en eten goedkoop op een terrasje.

Op 6 augustus vertrekken we richting Nederland. We besluiten over de Route National te rijden. Aan het einde van de middag zijn we op een camping in Veldhoven. Deze camping ligt vlakbij het vliegveld Eindhoven. We willen een fiets huren in Veldhoven maar dat lukt niet. We besluiten terug te wandelen naar de camping en de rest van de daag te luieren. Zaterdag 8 augustus vertrekken Tom en Jesper naar Londen. Wij ontmoeten ze dan op het vliegveld en nemen de auto mee terug. In de loop van de dag waren we na een erg goed bevallen campervakantie terug in huis.