Hemelvaart 2011 : Weerribben, Wieden, Uffelte, Havelte en Boijl.

De weergoden van het jaar 2011 zijn ons erg gunstig gezind. Na het prachtige weer tijdens een aantal camperweekenden en de mooie paasweek begon ook het hemelvaartweekeind met schitterend weer. We vertrokken donderdag 2 juni vroeg in de ochtend naar het natuurcentrum in Ossenzijl. Met dit mooie weer zou het best eens heel druk kunnen worden in het gebied rondom Giethoorn. We hebben geen camping gereserveerd in dit topweekeinde. Hopelijk is er nog ergens plaats voor ons en zo niet dan gaan we wel wild staan. De parkeerplaats van het natuurcentrum is het startpunt van een fietsroute van 40 kilometer door de Weerribben en de Wieden. Als we rond 10 uur vertrekken is het nog erg rustig. Later op de dag zou hier veel drukker zijn. Na een korte fietstocht drinken we koffie op een terras van een pannenkoekenhuis. De tocht gaat verder door de Wieden. Na enige tijd maken we door de weilanden de doorsteek naar de Weerribben. Het is een leuk gebied om te fitsen. De mooie plaatsjes als Dwarsgracht en Blokzijl zorgen voor afwisseling tijdens de fietstocht door de natuur. We merken dat de ooievaar niet langer heel zeldzaam is in het landschap. We drinken in Dwarsgracht voor de tweede keer die dag een kop koffie. Het pontje van Jonen brengt ons over een druk bevaren kanaal. In Blokzijl eten we ons broodje op en dan fietsen we terug naar de camper in Ossenzijl. Hier vandaan rijden we naar Giethoorn en hebben de laatste overnachtingsplek bij de passantenhaven. We gaan iets drinken in het dorp Giethoorn. Hier is het erg druk en met geluk vinden we een heerlijk plaatsje in de zon op het terras van de pizzeria. We drinken hier wat en eten later een heerlijke pizza. Na de koffie met sambuca gaan we terug naar de camper. Morgen op weg naar Havelte en Uffelte.

Vrijdag 3 juni is het nog erg rustig op de camperplaats als we vertrekken. De zon zit nog achter de bewolking en zal pas later tevoorschijn komen. We besluiten eerst een stukje te rijden en hopen dan alsnog in de zon te kunnen ontbijten. De af te leggen afstand is vandaag ongeveer 25 km en we zijn al vroeg op de parkeerplaats van de vlindertuin in Havelte. Hier ontbijten we in de voorzichtig doorbrekende zon. Na het ontbijt rijden we naar de parkerplaats in het dorp waar we een start maken met een van internet geplukte wandeling. De lengte van de tocht rondom Havelte is 17 km. Omdat we fout lopen is onze tocht zo'n 4 kilometer langer. Het gebied wat we doorkruisen is prachtig. Ook hier zien we meerdere ooievaars. Er is afwisseling tussen heide, bos en weidegrond. We komen onderweg langs camping Holtingerzand. De aardige beheerster vindt een plekje voor ons waar we die avond kunnen gaan staan. Het is druk op de camping omdat hier het NK schapendrijven op zaterdag 4 en zondag 5 juni zal plaatsvinden. Morgen kunnen we dus op de eerste rang meekijken naar de verrichtingen van herders en bordercollies. We koken vanavond nasi en eten er sla bij. Na eten zoeken we Max en Annemieke op die samen met Harry en Irma op een camping in Uffelte staan. Onze camper was 's ochtends al gesignaleerd op een parkeerplaats in Havelte en met het achtergelaten briefje konden we hun plek vinden. We drinken een wijntje en fietsen door het versierde dorp Uffelte terug naar de camper. Rita gaat slapen en Bob geniet buiten nog van de late avond. Morgen verder naar Boijl.
Zaterdag 4 juni is de zon al volop aanwezig als we opstaan. Er is al de nodige bedrijvigheid in de buurt vanwege het NK schapendrijven. Veel mensen zijn in de weer met hun hond en de hoefsmid is druk doende met het kappen en beslaan van twee grote trekpaarden. Na het ontbijt en de afwas gaan we een kijkje nemen bij de wedstrijd. Het is mooi om te zien hoe de honden telkens reageren op het fluitje van hun baas en de schapen over het parcours drijven. Alle deelnemers hebben dezelfde opdracht en na een aantal deelnemers te hebben gevolgd gaat het ons ook al snel vervelen. We gaan terug naar de camper waar we koffie drinken en dan vertrekken we richting Boijl waar Saskia en JurriŽn staan. Zij hebben een plekje geregeld voor komende nacht. Als we aankomen in Boijl drinken we samen koffie en vertrekken dan geheel opgetuigd op de fiets naar Nieuwehorne. Oom Jan en tante Coby zijn 50 jaar getrouwd en geven daar een feestje. Het is 10 jaar geleden dat we hier ook waren. Na de receptie en een broodmaaltijd willen we terug gaan naar de camping. Rita heeft een lekke fietsband en JurriŽn kan goed banden plakken. Met kort oponthoud vertrekken we naar de camping. Hier drinken we samen koffie en na de borrel gaan we slapen. Als we zondagochtend opstaan begint het al snel te regenen. We ontbijten, nadat de tent van Saskia en JurriŽn is ingepakt, samen in de camper . Helaas is de tent iets nat geworden en zal thuis nog even moeten worden uitgehangen. Als het harder begint te regenen zijn we al weer op weg naar Almere. Rond het middaguur zijn we dan weer terug in huis.