Herfstvakantie 20 oktober - 28 oktober 2018

zaterdag 20 oktober 2018

In de afgelopen week hebben we besloten om deze herfstvakantie in Engeland door te brengen.
De weersverwachting was heel behoorlijk en er is nog voldoende plek op de boot. Dus niets hield ons tegen om naar Engeland te varen. Vanochtend vertrokken we tegen half 10 naar Hoek van Holland waar we de boot naar Harwich moeten halen die,zoals we merken, stipt om 14.15 uur vertrekt.
In Muiden hebben we de boodschappen voor de komende week gedaan. Zonder problemen bereiken we ruim op tijd Hoek van Holland. We tanken de camper nog af voor we, ruim voor half 2, inchecken bij Stena Line. Probleemloos passeren we de douane en we rijden de boot op. We nemen de nodige bagage en voedsel mee naar het passagiersdek, de reis is begonnen. Het weer is prachtig en de zee heel rustig. We doden de tijd met lezen, internet en Bob bouwt het frame voor de website. We zullen tegen 8 uur arriveren in Harwich waar we een camperplekje in de buurt van de haven vinden. Het werd laat voordat we onze broodjes konden eten.
Morgen rondkijken in Harwich en dan een afstandje overbruggen richting Bradenham.

Camperplaats Harbour Crescent, Harwich
Rustige plaats langs een straat bij de haveningang en wandelboulevard, gratis

zondag 21 oktober 2018

Vanochtend stond Bob voor 7 uur op en heeft toen hard gelopen. Het is prachtig weer en de temperatuur is, ook zo vroeg al, heel aangenaam. De zon komt op uit de zee en als Bob terug is bij de camper is Rita ook wakker. Ze heeft het ontbijt geregeld dus kunnen we nadat Bob is opgefrist ontbijten. De zon schijnt heerlijk in de camper en de passeerende voetgangers wensen ons vriendelijk good-morning. Na het ontbijt maken we een wandeling door oud Harwich aan de hand van een audio-gids. We drinken koffie in de zon op de oude pier met zicht op de nieuwe haven. Als we terug zijn bij de camper pakken we de fiets en maken we nog een klein rondje naar de punt van dit stukje land. Er staan veel badhuisjes langs de zee die in allerlei kleuren zijn geschilderd. Tegen 13.00 uur vertrekken we richting High Wycombe. Onderweg lunchen we in de volle zon in een park net buiten de bebouwing van groot Londen. Vlak voor de duisternis invalt vinden we in Bradenham een een prachtige plek naast Bradenham Manor waar we vannacht gaan proberen te slapen. Morgen willen we wandelen in de buurt van Bradenham en High Wycombe. Vandaag was een prachtige dag met verrassende indrukken. Hopelijk is het weer morgen net zo lekker als vandaag.

Camperplek The Green, Bradenham
Klein parkeerplaatsje op een heuvel, gratis

maandag 22 oktober 2018

De nacht bij Bradenham Manor was heerlijk rustig. Wat plaatselijke jongeren ontmoetten elkaar hier maar tegen 22.00 uur waren ze vertrokken. Vanochtend was het opnieuw helemaal onbewolkt. De zon was echter nog achter de bomen verscholen tijdens ons ontbijt. De temperatuur was bij de heldere hemel behoorlijk gedaald. We ontbeten in de camper en zochten daarna de plek op waar we de wandeling konden starten. We reden naar verschillende plekken maar konden de auto moeilijk parkeren. Bij het dorp West Wycombe parkeerden we de camper tenslotte langs de weg. Hier begonnen we de 16 kilometer lange wandeling langs verschillende dorpen in de heuvels. Het weer was prachtig waardoor de omgeving straalde. De eerste etappe was de route van West Wycombe naar Saunderton en Bradenham. Hier hebben we op een bankje op een prachtig grasveld onze lunch genuttigd. Tijdens de lunch ontdekten we dat we zo'n 100 meter verwijderd waren van onze camperplek van afgelopen nacht. Dit was wel de meest verrassende ontdekking van vandaag. Vanmiddag liepen we vervolgens door de prachtige heuvels naar Hughenden Manor, Downley en terug naar Wast Wycombe. Wel zijn we een paar keer afgeweken van de route waardoor we wat verder liepen dan gepland. Terug bij de camper keken we terug op een prachtige wandeling bij heerlijk weer. We hebben ons vervolgens verplaatst naar de Park and Ride Redbridge Parc vlakbij Oxford. Hier staan vooral wat verlaten vrachtauto's op het "hoge" voertuigen deel. Later sluiten nog een tweetal campers bij ons aan.
Op deze Parc and Ride hebben we geborreld, gegeten en, nu de avond is gevallen, schrijft Bob een stukje voor de website terwijl Rita leest. Morgen naar Oxford en misschien nog door naar de Cotswolds.

camperplek Redbridge Parc, Oxford
Een grote parkeerplaats met speciale ruimte voor hoge voertuigen, 8 pond voor 24 uur.

dinsdag 23 oktober 2018

Vanochtend bleek dat alle vrachtauto's vannacht de parkeerplaats hadden verlaten. Wij hebben dat allemaal niet gehoord. Goed geslapen dus! De twee campers staan nog vlakbij ons. Na een heerlijk ontbijt zijn we tegen 10 uur naar Oxford gefietst. We hebben een dagwandeling uitgekozen die ons langs de highlights van Oxford leidt. We hebben de fietsen aan een hek bij een kerk vastgezet en zijn gaan wandelen. We bezochten Christ Church, een aristocratisch college. In dit college liepen we door een Harry Potter-achtige eetzaal, de kathedraal en de tuinen. Vervolgens hebben we tijdens de wandeling meerdere colleges gezien. We dronken koffie in een bibliotheek in de buurt van Radcliffe Camera, een grote bibliotheek met 200 km boeken. In een steegje vonden we een prachtige pub waar we aan het einde van de dag een borrel hebben gedronken. Het bezoek aan de botanic garden was heerlijk in de zonnige middag. In deze tuinen aten we onze broodjes op die we even daarvoor gekocht hadden. Na het bezoek aan de Botanic Garden en haar kassen liepen we terug naar Christ Church waar we nog enige tijd in een park genoten hebben van de zon. Toen een mevrouw luidkeels aankondigde dat het park ging sluiten zochten we de eerder genoemde kroeg op. Hier dronken we Guinness en wijn. Na de borrel, het was inmiddels donker, zijn we teruggefietst naar Redbridge Parc waar de camper staat. We eten de rest van de macaroni op. Nu Ajax kijken, koffie en dan lekker slapen. Morgen op weg naar de Cotswolds waar we willen wandelen bij Bourton on the Water.

Camperplaats : Redbridge Parc in Oxford.

woensdag 24 oktober 2018

Na opnieuw een rustige nacht op de park and ride in Oxford, zijn we na het ontbijt richting Cotwolds vertrokken. Ajax heeft gisteravond op de valreep gewonnen van Benfica dus we zijn goed gestemd. We zijn naar Bourton-on-the Water gereden en hebben een plek op het voetbalveld van de plaatselijke voetbalclub,Bourton Rovers, gevonden. Hier hebben we zelfs het toilet kunnen legen en water kunnen tanken. We hebben koffie gedronken en zijn daarna gestart met de circular walk van Bourton-on-the-water naar Naunton. Via Upper Slaughter en Lower Slaughter leidt de route ons weer terug naar de camper in Bourton. Onderweg dronken we koffie in Pub the Black Horse in Naunton. Hoewel de wandeling goed is aangegeven maken we toch een extra lus van zo'n vijf kilometer. Tegen 18.00 uur zijn we terug bij de camper en hebben we 20 kilometer prachtig gewandeld door beekdalen, bossen en groene heuvels. Na de borrel in de camper koken we couscous. Het was opnieuw een prachtige, zonnige dag. Morgen gaan we wat dorpjes in de streek bezoeken. Nadat Bob de foto's had overgezet naar de computer en die van het fototoestel had gewist, bleken alle foto's van vandaag weg te zijn. Met een herstel programma konden een aantal foto's nog gered worden.

Camperplaats Bourton Rovers Football & social club
Een mooie plek langs het voetbalveld van de plaatselijke club, 10 Engelse Ponden.

donderdag 25 oktober 2018

Na het ontbijt vertrekken we voor een rondrit langs verschillende dorpjes in de Cotswolds. De dorpen zijn allemaal gebouwd van honingkleurige zandstenen uit de streek. De dorpen die we achtereenvolgens bezochten zijn Sherbourne, Bibery, Cirencester, Northleach en Stow-on-the-Wold. Bibery is een klein dorp waarvan vooral de rij huisjes bij de beek er lief uitzagen. In Stow-on-the-Wold, een dorp met veel leuke huizen en winkeltjes met tweede hands goederen. Rita heeft een vest en een warme omslagdoek gekocht. Na het bezoek aan Stow-on-the-Wold hebben we de camperplek bij Chipping Campden opgezocht. Deze plek ligt bij Dovers Hill waar je een prachtig uitzicht hebt op de omgeving. Vanavond is er nogal veel rijverkeer op de camperplek waar te nemen. Er is ogenschijnlijk sprake van een ontmoetingsplek. Wij zijn in onze camper gebleven. Vanavond na de borrel nasi gegeten en nu koffie drinken. Er zijn in de loop van de avond nog een tweetal campers bij ons aangesloten. Morgen gaan we verder richting Stratford-upon-Avon, de geboorteplaats van Shakespeare.

Camperplaats : Dovers Hill, Chipping Campden
gratis camperplaats aan de rand van een natuurgebied, gratis.

vrijdag 26 oktober 2018

Vannacht op Dovers Hill was er nogal wat aktiviteit van alleenstaande mannen in auto's. Het was waarschijnlijk behalve camperplek ook een homo-ontmoetingsplaats. Wij hebben overigens ondanks de activiteiten van de heren heerlijk geslapen. Na het ontbijt hebben we de dorpen Chipping Campden en Broadway nog met een bezoek vereerd voordat we naar Stratford-upon-Avon doorreden. Het stadje Stratford-upon-Avon, bekend van Shakespeare, vonden we niet heel bijzonder. Na een rondwandeling, een kop koffie en een bezoek aan een Kerstwinkel zijn we dan ook verder gereden naar Cambridge. Hier hebben we voor vannacht een plek op de camping gevonden. We kunnen morgen dan even douchen en vanavond de website uploaden. Er gaat echter iets mis met de fotobestanden die om een voor mij onverklaarbare reden onzichtbaar worden in de verkenner. Gelukkig had ik ze deze keer nog niet verwijderd van de camera en kon ik ze opnieuw terugzetten op de harde schijf.
Morgen gaan we de stad Cambridge bezoeken en aan het einde van de dag rijden we terug naar Harwich. Rita ligt in bed en Bob gaat ook zo onder de wol. Het was vandaag de eerste dag waarop er wat regen is gevallen. Morgen hopelijk weer droog en zonnig.

Camping: Cambridge Camping and Caravanning Club Site
Terrein van de Brite Caravanning Club, toegankelijk met CCI kaart, 25 euro.

zaterdag 27 oktober 2018

De overnachting op de camping had als voordeel dat we vanochtend konden douchen en het toilet van de camper nog konden legen voor vertrek naar Nederland. We stonden vandaag tegen 8 ur op en hebben daarna ontbeten. Voor het eerst deze vakantie zonder yoghurt omdat onze voorraad op was. Na het ontbijt hebben we de camper opgeruimd en toen ook de sanitaire plichtplegingen waren gedaan vertrokken we naar de Park and Ride plek niet al te ver van de camping. We moesten voor 12 uur de camping hebben verlaten dus zetten we de camper maar op de parkeerplaats. We rijden met de fiets naar het centrum van Cambrigde. Het is vanochtend behoorlijk koud. Het verschil met de temperatuur aan het begin van de week is aanzienlijk. In Cambridge lopen we rond tussen de oude universiteitsgebouwen, winkelen we wat en drinken we koffie in de kerk. In Cambridge worden toeristen rondgevaren in door studenten voortbewogen punters. Het lijkt ons veel te koud om in een van deze boten te stappen. Tegen 14.00 uur fietsen we terug naar de camper. Onderweg doen we een paar kleine boodschappen. Dit ter aanvulling van de "Hollandse"voorraad. Nu kunnen we zonder honger te lijden ons tot zondagavond redden. We lunchen in de camper en vertrekken dan naar Harwich. Hier zijn we tegen 16.30 uur. Nu nog wat relaxen in de camper, straks borrelen, eten en lekker slapen. Morgen vertrekken we om 10 uur met de boot naar Hoek van Holland. Vannacht wordt de tijd weer terggezet naar wintertijd. Een lange nacht dus.

Camperplaats Harbour Crescent Harwich
Rustige plaats langs weg bij de haveningang en wandelboulevard, gratis

zondag 28 oktober 2018

Vannacht was het regenachtig en winderig. We gaan op ht goede moment weg uit Engeland. De herfst lijkt hier werkelijk begonnen. We ontbijten in de camper met de kachel aan, smeren de lunchpakketten en rijden naar de veerhaven. Er wordt stevig gecontroleerd door de havenbeveiliging maar wij kunnen ongehinderd doorrijden. Keurig op tijd vertrekt het schip uit de haven van Harwich. We varen langs de plek waar we 2 nachten hebben gestaan met de camper op weg naar Hoek van Holland. De zee is onrustiger dan op de heenweg.We bemerken een licht, niet onaangenaam rollen en stampen van het schip. Verschillende zeeschepen zien we vanaf onze plek op de punt van het schip langs de horizon varen. Ajax speelt vanmiddag tegen Feijenoord wn als we aankomen in Hoek van Holland is de zon onder gegaan aan de horizon waar we vanochtend nog wakker werden. We hebben een heerlijk weekje Engeland achter de rug met prima weer, een andere cultuur en aardige behulpzame mensen.