Meivakantie 27 april - 11 mei 2013

zaterdag 27 april 2013

Vanochtend hebben we eerst nog wat boodschappen gedaan en na de koffie zijn we vertrokken richting Dresden en Praag. We hebben de hele middag gereden en komen rond 18.00 uur aan op een camperplaats in Steinhude. Deze camperplaats ligt bij de Steinhudersee. Steinhuder is een dorp dat in de zomer vast heel druk is met watersporters. Na het eten lopen we een eindje door het nu erg verlaten dorpje. Het is nog te koud voor veel watersporters. Na de wandeling drinken we nog wat en gaan rond 22.30 rustig slapen als we gehoord hebben dat Ajax gewonnen heeft van NAC en bijna kampioen is. Morgen willen we in de buurt van het meer wandelen of fietsen. Daarna nog een stukje verder rijden.

Camperplaats Steinhudersee, Steinhuder. 9 euro 50 , douche 1 Euro pp. Op loopafstand van meer en Steinhuder.

zondag 28 april 2013

De dag begint vandaag met een ontbijt in de camper. Buiten scheen weliswaar de zon maar de temperatuur was nog niet van zomerse allure. Na het ontbijt met verse broodjes van de bakker die langs kwam en een eerste ei van deze vakantie hebben we beide een heerlijke warme douche genomen. Rond 10 uur vertrokken we richting Mardorf om daar te gaan fietsen langs de moerassen en het meer. We hebben heerlijk in de zon gefietst en rond 13.00 uur in de zon bij de camper gelunchd. Na de lunch vertrokken we richting Altenau in de Harz. Hier hebben we buiten gekookt en binnen de nasi met sla opgegeten omdat het langzamerhand toch weer behoorlijk afkoelde. Nu koffie in de camper, lezen en aan de website werken. Straks lekker slapen. Morgen richting Leipzig.

Camperplaats Altenau, Oude Bahnhof, camper 7 euro 50, 2 euro toeristenbelasting p.p. Nederlandse eigenaren.

maandag 29 april 2013

We ontbeten vanochtend binnen op de camperplaats in Altenau. Wassen, tanden poetsen en op naar Leipzig. We rijden via de snelweg en zijn er tegen de middag. Na de koffie en de lunch fietsen we naar het centrum. Na een bezoek aan het grootste kopstation van Europa fietsen we door de stad. Er zijn mooie oude stukken en delen die herinneren aan het communisme, Het begin van de val van de DDR was in Leipzig. De muurschildering is een herinnering aan de burgelijke ongehoorzame protestmarsen. Op de terugweg naar de camper doen we nog wat boodschappen. We koken macaroni, wassen af en zitten nu binnen te lezen en de website bij te werken. Morgen verder naar Dresden.

Camperplaats Melinenburg, 10 euro, stroom 1 euro. Goed te fietsen naar de stad. Geen umweltvignet nodig.

dinsdag 30 april 2013

We verlaten de camperplek in Leipzig rond 10.00 uur en gaaan op weg naar Dresden. De snelweg voert ons rechtstreeks naar Dresden en we vinden een camperplek vlakbij de binnenstad. Hier melden we ons bij hotel City Center, lunchen met koffie en gaan dan de stad in. Dresden is een heropgebouwde oude stad. Het heeft mooie oude plekken geflankeerd door nieuwbouw. We lopen langs de Elbe, bezoeken wat kerken en later als het wat gaat regenen winkelen we in de moderne binnenstad. Als we wat willen drinken is iedereen al aan het dineren. We besluiten dsan ook maar`een pizzeria op te zoeken in de burt van de camper. We eten er heerlijk en zijn om 21.00 uur terug in de camper. Even nog zitten lezen en computeren en dan weer lekker slapen. Morgen willen we fietsen langs de Elbe.

Camperplaats : Dresden, 300 m van oude binnenstad. Melden bij City Center. Daar douche en toilet gebruik mogelijk. !4 euro.

woensdag 1 mei 2013

1 Mei, Duitse Nationale Feestdag wordt ook in Dresden gevierd. We zijn om ongeveer 10 uur gaan fietsen van Dresden naar Pirna. Het ontbijt met broodjes uit het hotel zojuist achter de kiezen. Langs de Elbe zijn veel mensen die de traditionele bootvaart van Dresden naar Pillnitz komen bekijken. Ons is de zin van deze traditie niet duidelijk geworden maar het is gezellig onderweg. Als we na de 40 km lange tocht terug zijn in Dresden kijken we daar nog rond en zitten we even op een terras. Rond 18.00 nuur zijn we terug bij de camper.We drinken een borrel en eten soep met vers brood. Nu genieten we van de avond. Morgen zien we wel waar de weg ons naar toe voert.

donderdag 2 mei 2013

We hebben vanochtend nog ontbeten op de camperplaats in Dresden met broodjes van de City Herberg. Na het ontbijt water bijgetankt en vertrokken naar de Sächsische Schweiz. In Rathen hebben we een camperplaats gevonden vlakbij de spoorlijn en ook niet ver van de Elbe. De lunch hebben we nog bij de camper genoten en daarna zijn we naar de pont gewandeld. Aan de andere kant van de Elbe hebben we gewandeld. Rond 17.30 uur waren we terug en hebben wat gedronken en gekookt. Samen afgewassen en net de koffie op. Nu zitten we weer binnen in de camper te lezen en de website bij te werken. Morgen nog een stukje richting Tsjechië langs de Elbe fietsen. Daarna weer een nieuwe camperplaats opzoeken.

camperplaats: Camperplaats Bauernhof Steiner Rathen, 16 euro

vrijdag 3 mei 2013

De Elbeweg van Rathen richting Tsjechië loopt langs de camperplaats. We fietsen na het ontbijt een stuk van deze route. Na het dorp Königstein hebben we het alternatieve fietspad naar Bad Schwandau. Later bleek dat we met de pont hadden moeten oversteken. In Bad`Schwandau fietsten we langs de andere oever terug naar de camperplaats. Nu staken we keurig met de pont over en dronken we koffie in Königstein. 's Middags vertrokken we richting Tsjechische grens en kwamen na wat omzwervingen uit in Ostritz. Dit dorp ligt aan de Pools-Duitse grens. We hebben een rustige camperplaats, parkeerplaats van een verderop gelegen klooster. We eten saté met brood en salade. Nu wordt het langzaam donker. Klaar voor de koffie !

Camperplaats : Parkeerplaats van Klooster in Ostritz, 0 Euro, geen verzorging.

zaterdag 4 mei 2013

De dag begint eindelijk eens met een heerlijke zon. We kunnen dan ook ouderwets in de zon ontbijten met een eitje. Na het ontbijt bezoeken we het klooster Mariëntal dat de hele nacht al onder ons ligt. Er zijn vanochtend al de nodige bezoekers het dal in gewandeld. Het klooster ligt aan de rivier de Neisse. De nonnen zijn vertrokken en hebben plaatsgemaakt voor commerciële activiteiten. Na de koffie vertrekken we richting Spreewald.Onderweg bezoeken we de stad Görlitz door de Neisse verdeeld in een rijker Duits en een armer Pools deel. Later komen we aan in Lübbenau waar we een camperplaats vinden. Water is hier het handelsmerk.

zondag 5 mei 2013

Bevrijdingsdag in Duitsland vieren is wel speciaal, zeker als Ajax ook nog kampioen wordt. De dag begint met een ferme zon en eindigt niet anders. We fietsen vandaag door het Spreewald en bezoeken het openluchtmuseum van de streek. Onderweg een zelf meegenomen broodje en koffie op een terras. Na de nodige omzwervingen komen we terug in het dorp Lúbbenau. Op een terras aan de haven, waar de rondvaarten van de punters beginnen, drinken we wat. We koken nasi op de laatste LPG. Morgen rustig aan naar Rübben.

Camperplaats Lübbenau Dammstrasse, 15,50 euro per nacht. Douches en toiletten. Gratis Internet.

maandag 6 mei 2013

Bob haalde vanochtend brood en geld in het dorp. We ontbeten opnieuw in de zon. De camper kreeg een goede schoonmaakbeurt, het water is aangevuld en het toilet verschoond. Na de koffie vertrekken we richting Lübben. Ook hier kun je Kahnvaren in het Spreewald. Na een kort oponthoud rijden we door naar Berlijn. Hier komen we tegen half 3 aan bij de camping. Er is nog middagrust en we lunchen voor de poort. Al snel gaat het hek open en we maken de lunch af op de ons toegewezen plaats. Vanmiddag rusten we uit en Bob zet het vakantieverslag op de website. Tegen 18.00 uur doen we nog wat boodschappen. We eten laat en nu wordt het langzaam donker om ons heen. Morgen de stad in !

DCC Camping Berlin Gatow, alle verzorging, 23,50 eurp per nacht, douche € 0,50

dinsdag 7 mei 2013

Vanochtend eerst rustig ontbeten. We willen vanavond eten in Berlijn en hebben dus de tijd vanochtend. De bus van 10.30 uur brengt ons in de stad. We bezoeken de gedächtniskirche maar die staat nog steeds in de steigers. Met de S Bahn laten we ons naar Alexanderplatz vervoeren. Van daaruit bezoeken we lopend de Häckeische Höfe, de wijk Penzlauer Berg en vervolgens langs het Museum Insel over de drei Linden naar de Reichstag. Later eten we in de wijk Penzlauer berg bij een Pizzeria. Het was heerlijk weer en overal gezelligheid buiten. Koffie drinken we op een terras aan de Häkeische Markt Na een ingewikkelde bustocht zijn we rond 23.00 uur terug op de camping.

woensdag 8 mei 2013

Na de avond in Berlijn reizen we vandaag terug richting Nederland. We willen vrijdag op bezoek bij onze moeders in Hengelo. Eigenlijk wilden we onderweg nog fietsen of wandelen. Het was prachtig weer dus wat dat betreft geen probleem.Het vinden van een geschikte camperplaats was echter vlak voor Hemelvaart minder eenvoudig. Pas tegen half 6 staan we op de plaats bij de enorm grote maar niet heel lelijke camping Regebogen in Tecklenburg. We eten lopen nog een rondje en enkele buien dwingen ons naar binnen. Vandaag geen enkele foto gemaakt dus nog maar wat Berlijn foto's erbij. Morgen hopelijk wandelen in de buurt van Tecklenburg.

Camperplaats : Bij camping Regenbogen in Tecklenburg-Leeden, 10 euro incl verzorging.

donderdag 9 mei 2013

De laatste echte dag van deze meivakantie is vandaag begonnen in Tecklenburg. We eten nog op de camperplaats van de camping Regenbogen. Na het ontbijt willen we iets actiefs doen in de directe omgeving.Het weer is echter nog niet zodanig dat het uitnodigt tot activiteiten. We gaan door naar de Lutte in Twente en vinden daar een camperplaats tussen de Lutte en Beuningen. Hier staan we op een mooi veldje bij een boerderij met een prettige eigenaar. Na de koffie gaan we fietsen richting Luttezand. Op een terras lunchen we tegen 15.00 uur. WE vervolgen onze tocht via de Lutte en zijn tegen 17.00 uur terug op de camperplek. De zon verwent ons nog met de laatste uren tot zonsondergang. Een flesje wijn en een simpele maaltijd maken een mooi einde aan opnieuw een goede vakantie.

Camperplaats : Erve Velpen, de Lutte, 9 euro per nacht, electriciteit 2 euro, wifi, verzorging. Mooie plek.