Vakantie van 30 april- 16 mei 2010

vrijdag 30 april 2010

Vanmiddag vertrokken we rond 13.00 uur uit Almere. Door enig fileleed waren we pas om 17.00 uur in Gent. We hebben de fietsen afgeladen en zijn vervolgens Gent ingefietst. We hebben op een terras tot 19.00 uur genoten van de zon en van een lekker drankje. Het was een heerlijk cadeautje zo laat in de middag op het terras. 's Avonds zijn we gaan eten in een eenvoudig restaurant. De oude binnenstad van Gent is in onderhoud maar desondanks nog steeds erg mooi.We hebben een vluchtige indruk op kunnen doen van de schoonheid van deze stad. Morgen zullen we vast de stad op ons gemak kunnen bekijken. De winkels zijn gesloten omdat 1 mei een nationale feestdag is in België. Om 23.00 uur zijn we met hulp van de routeplanner terug bij de camper. De rust is al bijna teruggekeerd op de camperplaats waar wij overnachten. De laatste auto's van mensen die in de sporthal zijn geweest vertrekken. De snelweg komt eveneens tot rust. De camperplaats is niet mooi maar voor alleen even slapen prima ! Het lijkt of we al een week weg zijn.

Camperplaats Gent : Driebeekstraat 03° 45' 56" Oost 51° 02' 15" Noord.

zaterdag 1 mei 2010

We staan op na een rustige nacht en ontbijten met het uit Nederland meegebrachte brood. Het is vandaag de dag van de arbeid, een feestdag in België. Er was een demonstratieve optocht in Gent. We hebben vanochtend door Gent gefietst en gewandeld. Gent is echt een bezoek meer dan waard ! Als de restauratiewerkzaamheden klaar zijn gaan we zeker nog eens terug. In de loop van de middag gaan we terug naar de camper en vertrekken richting Frankrijk. We besluiten tolwegen te mijden op weg naar Amiens. De wegen die we nemen zijn rustig en het schiet goed op. Als we op de camping bij Amiens zijn aangekomen gaat het al snel regenen. We koken en eten buiten. Na de afwas drinken we binnen koffie. De avond brengen we door met lezen en het bijwerken van de website. De poes op de foto is speciaal voor Jesper en Tom, spetter pieter pater, wat een mooie kater !

Camping Amiens : Parc des Cygnes, Avenue des Cygnes 111, Amiens.

zondag 2 mei 2010

Nadat we hebben ontbeten en afgerekend gaan we de kathedraal van Amiens zien. De stad slaapt nog maar in de kathedraal wonen toch een aantal mensen de mis bij. Na de bezichtiging van de kathedraal vertrekken we richting Mont Saint Michel. We kiezen opnieuw voor een tolvrij traject. De reis verloopt heel vlot. Het weer varieert sterk, dan eens met zonnebril en een volgend moment met de ruitewissers aan. Als we vlakbij Lisieux zijn gaat een lampje branden dat aangeeft dat we een motorisch probleem hebben. Het is zondag en de garages zijn gesloten. We stoppen bij de basiliek van Lisieux en gaan morgen een garage opzoeken. De basiliek is in de vorige eeuw gebouwd voor St Therese. Een moderne versie van een klassieke kerk. We eten soep en stokbrood en drinken een glaasje wijn. Het is druk op de camperplaats, morgen naar een garage om het motorische probleem op te laten lossen. Hopelijk lukt dit snel en kunnen we onze reis naar de Mont Saint Michel vlot voortzetten.

Camperplaats : Lisieux Parkeerplaats tegenover de basiliek.

maandag 3 mei 2010

Vanochtend waren we al vroeg bij een Peugeot garage die ons doorverwees naar een Citroën garage. Bij de Citroën werden we onmiddellijk geholpen en voor 10 uur reden we weer probleemloos verder op weg naar de Mont Saint Michel. Onderweg proberen we de website bij te werken bij Mac Donalds. Helaas lukt dit niet.We rijden van Lisieux via Caen naar de kust. We zien de Mont Saint Michelal van een afstand in zee liggen. We parkeren de camper op een groot parkeerterrein waar we ook gaan overnachten. Vanmiddag hebben we de Mont Saint Michel bezocht. Het is een prachtig bouwwerk. De commercie heeft echter ook hier jammerlijk toegeslagen. In de oude huizen zijn allerlei winkels en restaurants gevestigd die om de gunsten van de toeristen vragen. We vragen ons af hoe druk het in de zomer zal zijn. Het was vandaag een droge, winderige dag. We eten in de camper en lopen ´s avonds nog even over de verlichte berg.

Camperplaats Mont Saint Michel : Parkeerplaats vlak voor het eiland.
01° 30' 26" Oost 48° 37' 48" Noord .

dinsdag 4 mei 2010

Vanmorgen stonden we op met een blauwe lucht en een lage temperatuur. Terwijl Bob nog wat foto's maakt slaapt Rita wat langer uit. De Mont Saint Michel is nog even rustig voordat er zich weer horden mensen over uitstorten. Als we hebben ontbeten vertrekken we richting Saint Malo, Dinard en St Brieuc. De harde wind is vervelend en dwingt ons haast in de camper te blijven. We maken vandaag steeds de verkeerde keuzes. De steden die we bezoeken zijn niet echt de moeite waard. Als we tenslotte landen op de camperplaats van Plouza schijnt de zon waarvan we nog even genieten. De omgeving is prachtig. We lopen over het strand en we eten salade, omelet en stokbrood. Om 11 uur is de thee op en gaan we slapen. Morgen weer een dag !

Camperplaats Plouha : Camperplaats aan het strand bij Plouha.
N 48°40'35"- O 2°53'8"

woensdag 5 mei 2010

We staan vanmorgen op met prachtig weer. Op de camperplaats is het nog rustig. Na het ontbijt wandelen we door een groen dal naar het dorp Plouha. De route is slecht aangegeven en duurt daarom langer dan de geplande 2,5 uur. In Plouha drinken we koffie op een terrasje in de zon. Er is markt in het dorp. Als we terug zijn bij de camper eten we een broodje en vertrekken naar het westen. Waar de boot naar Ile de Bréhat vertrekt, bij de Pointe de l'Arcouest, is de oceaan bezaaid met eilandjes. De zee is prachtig blauw bij het mooie weer. We willen snel een camping vinden waar we kunnen douchen. Veel campings zijn nog gesloten en het duurt lang voor we een plekje vinden. Tenslotte landen we op een camping municipal aan het strand. Na het eten lopen we naar een klein haventje. Het lijkt hier nog erg uitgestorven. Het toeristenseizoen moet hier nog beginnen. Terug bij de camper betalen we de camping, drinken thee, werken de website bij, lezen wat en gaan om 11 uur naar bed.

Camping Municipal de Keravilin Locquemeau

donderdag 6 mei 2010

Rita stond vanmorgen als eerste op. Omdat we op een camping staan kunnen we heerlijk douchen. Bob is op de fiets brood gaan halen. Een fikse stijging van zeeniveau naar de bakker. Er is zowaar nog een klant bij de bakker en 2 dames wachten op de bus. Verder is het dorp schijnbaar verlaten. De verse baguette smaakt heerlijk. We vertrekken om 10.30 uur naar de Cote de Granite Rose. Onderweg een SMS van Jesper dat hij het theorieexamen voor zijn rijbewijs heeft gehaald. We bellen om hem te feliciteren. Best knap door goed te studeren zo'n resultaat te halen. In het dorp Plourmachel zie je de nabijheid van de rose graniet. De stoepranden, het straatmeubilair en dragende delen van huizen zijn van roze graniet. De kust is bezaaid met rotsen van rose graniet. Een bijzondere kust. We besluiten de kustlijn van Bretagne niet verder naar het westen te volgen. We steken door naar de zuidkust. We bezoeken een kerkje met typisch Bretonse religieuze kunst. Een mooie erfenis. Het dorp en de kerk zijn echter wel toe aan enige restauratie. We zoeken en vinden een camperplaats in Camaret sur Mer. We tanken aan een zuil vers water en gaan koken. Morgen verkennen we de rotsachtige kust van dit deel van Bretagne.

Camperplaats Camaret sur Mer, Rue Georges Ancey,
04° 36' 31" Oost 48° 16' 26" Noord .

Vrijdag 7 mei 2010

We beginnen het ritme van onze mede camperaars al aardig te ontdekken. Om 09.30 uur ontvangen we een SMS van Tom. We liggen nog in bed ! Als we opgestaan zijn doen we een vlotte reiniging en halen brood in het dorp. We ontbijten op een mooi plekje langs de kust. Na het ontbijt wandelen we naar de Pointe de Penhir. Een prachtige steile kust die tot de mooiste van Bretagne wordt gerekend. Als we terug zijn bij de camper rijden we naar de Point d´Espagne. Van hier zie je Brest liggen, de kust is veel minder mooi dan bij de Pointe de Penhir. We doen de boodschappen in Crozon. Hier proberen we opnieuw de website te uploaden. Dit lukt telkens niet. We hebben wel internettoegang maar uploaden gaat niet. Als we hebben besloten door te rijden naar Carnac voegen we daad bij woord. We rijden naar het dorp Etel en overnachten op een camperplaats. Voor het eten lopen we nog even naar het strand. De hamburgers smaken daarna des te beter. Nu werkt Bob de website bij en leest Rita een boek. Het is 22.30 uur, de dag zal niet zo lang meer duren. Morgen het weer afwachten alvorens we plannen maken.

Camperplaats Etel , N 47°39'3" O 3°12'7"

zaterdag 8 mei 2010

Als we de gordijnen aan de kant schuiven lijkt het weer behoorlijk te worden. De zon schijnt voorzichtig door de lichte bewolking. We besluiten door te rijden naar Carnac. We willen daar een 44 km lange fietstocht maken en het weer lijkt mee te werken. Het is vandaag 8 mei, de dag waarop de bevrijding van Frankrijk wordt gevierd. We maken de herdenking in Carnac kort mee. Carnac is bekend vanwege grote aantallen prehistorische menhirs, hunebedden en grafheuvels. De fietstocht voert ons langs een aantal historische plekken. Op de foto's van vandaag zie je de Tumulus st Michel, een hoge grafheuvel waarop later een kerk is gebouwd. De Menhirs op de foto zijn van Alignements de Manio. Naast het bewonderen van de prehistorische bezienswaardigheden hebben we koffie gedronken in Trinity sur Mer,genoten van de landelijke omgeving en stevig afgezien. De route was volgens het ANWB boekje een vrijwel vlakke fietsroute langs de prehistorische schatten van Carnac. Wij vonden dat er nogal wat hoogteverschillen in de route waren en vonden de 44 km genoeg gevraagd van onze conditie. Rita kreeg aan het einde tocht nog een lekke band die op de camperplaats waar we overnachten is geplakt. Vanavond gaan we in Carnac uit eten. Als we morgenochtend ontbijten met een vers stokbrood en een eitje zullen we nadenken over wat we nog willen doen.

Camperplaats Carnac, Square d'Illertissen,03° 04' 56" Oost 47° 35' 05" Noord .

zondag 9 mei 2010

Zoals gisteren al aangekondigd was er een lekker ontbijt. Het weer is goed en we besluiten een wandeling te maken. We kiezen een 8 km lange wandeling over de stranden van Carnac. We nemen de camper mee. Al snel blijkt dat we bijna op de camperplaats moeten beginnen met de wandeling. Het is markt in Carnac en er zijn al veel mensen in de stad. Nadat we over de markt zijn gewandeld, starten we de wandelroute. We wandelen door de velden naar het strand. We passeren een aantal strandjes en komen tenslotte bij de oude haven van Carnac. De koffie, die we drinken op een terras in de zon, smaakt heerlijk. Na het wandelen bezoeken we Quiberon. Vooral de Cote Sauvage is een mooi gebied. Hier wordt de natuur beschermd tegen de horden toeristen die zomers dit schiereiland bezoeken. We besluiten tenslotte door te rijden richting Chartre en Parijs. We vinden een prachtige camperplek bij een meertje. Voordat de avond valt eten we buiten nasi met sla en wandelen we nog een stukje. Nu is het donker en hebben we de website bijgewerkt en gaan we zo slapen.

Camperplaats Jublains, Pays de la Loire (NO) 48° 12' 10.22" N, 0° 31' 10.47" O

maandag 10 mei 2010

De camperplek in Jublains, waar we vannacht hebben gestaan, was vanochtend bij het opstaan nat van de regen. Het is overigens een plekje waar we, als we in de buurt zijn, zeker terugkomen. Een mooie en rustige plek met toiletten. Omdat het regent besluiten we onderweg brood te kopen en ons houdbare brood niet te gebruiken. We doen boodschappen bij een Castorama en ontbijten pas om 12 uur op de parkeerplaats van de supermarkt. Ons reisdoel van vandaag is de kathedraal van Chartres. Toen we in de zomervakantie van Le Mans naar Parijs reden zagen we de grote kathedraal liggen. We hebben onszelf toen beloofd deze eens te bezoeken. De kathedraal staat op de lijst van werelderfgoed. Men is bezig met een renovatie die tot 2014 duurt. Na de kathedraal bezoeken we de stad, drinken koffie op een terras en fietsen we terug naar de camper. Vannacht staan we op een camping in Chartres. Na het eten probeer ik opnieuw de site te uploaden. Morgen gaan we richting Versailles. Met Tom spreken we af donderdagmiddag in Brussel te zijn.

Camping Municipal Les Bords de l' Eure, Rue de Launay 9, Chartres
48° 43' 58" N, 1° 49' 88" O

dinsdag 11 mei 2010

Zoals de weersvoorspellers al voorzagen regende het vandaag de hele dag. We vertrokken uit Chartres na het ontbijt. Bob heeft nogmaals van alles geprobeerd om de website te uploaden. Het lukte niet. Zeer benieuwd wat het probleem is ! Opnieuw kiezen we voor een tolvrije route. We willen vandaag het paleis van Versailles bezoeken. Na 75 km bereiken we Versailles. We parkeren de camper en lopen in de regen naar het paleis. Het paleis van de Louises is rijk versierd met schilderingen, beelden en marmer. Jammer genoeg laat het weer niet toe de tuinen te bekijken. Na een rondleiding van 3 uur met audio-ondersteuning door het prachtige paleis zijn we teruggelopen naar de camper. Onderweg pikten we nog een kopje koffie in een café. In de nog steeds neerdalende regen reden we naar camping Bois de Bologne in Parijs. Het is nu 7 uur en Rita is aan het koken, Bob werkt de website bij en het weer lijkt beter te worden. Misschien vanavond nog even Parijs in ?

Camping Du Bois de Boulogne, Allée du bord de l'Eau, Parijs.
48° 86' 90" N, 2° 23' 45" O

woensdag 12 mei 2010

Gisteravond hebben we een poging gedaan op de fiets de Champs Elysees te bereiken. Helaas kwamen we het Bois de Boulogne niet uit. Een hoerige travestiet wilde ons de weg wijzen. We maakten hier geen gebruik van en fietsten terug naar de camping. Vanochtend vertrokken we na het ontbijt naar Brussel. We namen de tolweg omdat dit volgens de routeplanner 2 uur sneller is. Het weer is vandaag beter dan gister maar nog steeds niet geweldig. Morgen is het hemelvaartsdag en zijn de winkels in Brussel waarschijnlijk gesloten. We doen daarom, als we de tolweg verlaten hebben, boodschappen voor morgen. Ook de route naar Brussel kunnen we vervolgen zonder files. We kiezen een camping in de groene zone van Brussel. Het is de Royal Camping en Caravaning club in Wezenbeek waar we een plekje vinden. Het is waarschijnlijk een Belgische 5 sterren camping. Alles is er maar kwaliteit ... ? Het afronden van de dag begint zo rond 6 uur met een borrel, website, sms'en, koken, eten, afwassen, omgeving verkennen, koffie en slapen. Morgen gaan we, als Tom is aangekomen, Brussel verkennen.

Royal Camping Caravaning Club, Warandeberg 52, Wezembeek-Oppem
N 50°51'25" O 4°29'6"

donderdag 13 mei 2010

Het is hemelvaartsdag. Het regent vanochtend. Tom is om 9 uur vertrokken uit Almere. Om 11.10 is hij al in Brussel. We drinken koffie en lunchen in de camper. 's Middags willen we met de bus naar het metrostation. De bussen gaan echter niet op zon en feestdagen. We lopen de 2km. Er zijn veel toeristen in Brussel die net als wij de stad willen bekijken. In een kroeg drinken we een Belgisch biertje. Na een bezoek aan het centrum lopen we door de wijken Zavel en Marellen. Opnieuw rusten we wat in een gezellig café. We zoeken daarna een restaurant waar we samen eten. Na het eten gaan we met de metro en de tram terug naar Wezenbeek-Oppem. Om 0.30 uur kruipt Tom in zijn tent en sluiten wij de camperdeur. Brussel is een stad met een prachtig oud centrum. Ook zie je hier de zwervers en verwaarloosde buurten net als in elke grote stad. Morgen zullen we vast meer van de stad zien.

Royal Camping Caravaning Club, Warandeberg 52, Wezembeek-Oppem
N 50°51'25" O 4°29'6"

vrijdag 14 mei en zaterdag 15 mei 2010

Vrijdagochtend hebben we brood gehaald en ontbeten. Het was 11 uur voor we vertrokken naar Brussel. In Brussel kochten we een groepskaart voor het openbaar vervoer. Hiermee konden we ons gratis door Brussel laten vervoeren. We dronken eerst koffie op een terras waarna we een stadswandeling maakten. We waren bij het Europees Parlement, de Kathedraal, in het Jubelpark en bij het Atomium. De vermoeidheid sloeg aan het einde van de middag toe. We zaten op een bankje in de zon en hebben daar nieuwe energie opgedaan. Na het bezoeken van het Atomium zochten we een café op waar we wat dronken. Het was ondertussen al laat geworden. We kozen een restaurant om te eten. Door het gedrag van de de eigenaresse waren we hier weer vlot verdwenen. Snel vonden we een ander adres waar we werkelijk heerlijk hebben gegeten. Omdat de laatste metro om 12 uur vertrok moesten we het toetje helaas missen. We haalden de metro en de tram, dronken nog koffie op de camping en lagen om 1.30 uur moe maar voldaan in bed. Morgen gaan we rustig opstaan, ontbijten en tegen de middag vertrekken we naar Almere. We reden vlot terug naar Almere en waren rond 16.00 uur veilig terug.